lördag 4 maj 2013

MITT BESLUT.

Igår tog jag ett stort beslut. Jag kommer stänga mitt Facebook konto nu. Jag har funderat ett tag på det, men Facebook har varit sån stor del av mig att det har varit ett svårt beslut. Samtidigt som jag gillar Facebook så är det skrämmande. Jag gillar Facebook för jag har kontakt med många vänner från barndomen som jag annars inte haft. Jag kan hålla mina släktingar i Australien uppdaterade med bilder på barnen. Och ja, det är lite kul att "snoka" i andras liv. Däremot har jag börjat fundera mer på allt det negativa med Facebook. Facebook är en sjuk låtsas värld dom folk lever i. Man ska ha minst 500 vänner, vem känner så många? Man måste skryta om sina liv, ingen vill vara sämre än någon annan. Undermedvetet tävlar folk om sina liv. Vem lever bäst?! Det är ekologisk mat och Bakverk vartenda dag. Ger man sina barn mc:donalds så får man en "du-uppfostrar-en-breivik-unge" blick av alla perfekta mammor. Man ska jobba halvtid för att vara en bra mamma, SAMTIDIGT skryter folk om allt dom köper. Det är allt från resor och hus till märkeskläder till barnen. Hur går det ihop? Bilderna på Facebook är också viktiga om man vill platsa. Förutom alla foton på nyttiga måltider och Bakverk så är det mycket bilder från alla resor man gör i världen. Ju fler ställen man besökt ju högre växer man i andras ögon. För att inte tala om alla "egobilder" folk lägger ut. Man ska fota sig själv i alla vinklar med putande läppar och visa sina resultat i viktnedgången. Jag får aldrig några resultat. Mina volanger sitter där dom sitter. Jag har inga sånna bilder att lägga upp. Det värsta är nog ändå alla människor som gillar dina statusar, som en liten klapp på axeln för att sedan snacka skit och ge dig en yxa i ryggen. Fy, jag ryser av hur folk beter sig i denna låtsas värld.
Det som ändå är mest skrämmande med Facebook är att det tar över människors liv, även mitt. Med handen på hjärtat måste jag erkänna att både jag och min man tillhör dom föräldrarna som alltid sitter med mobilen. I lekparken, på dansuppvisningen, på fredags myset osv. DET är något jag skäms över och ska ändra. All den tid jag ägnar åt Facebook vill jag från och med nu lägga fullhjärtat på mina barn. Inget mer Facebook. Det kommer bli svårt men jag ska klara det. Under helgen ska jag spara foton till datan, skicka ut mail/tele nummer till dom vänner jag fortfarande vill kunna ha kontakt med. På måndag är min Facebook sida borttagen. Men jag hoppas ni fortsätter följa mig här på bloggen med kommentarer och kontakt!

www.juliasbloggsida.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar