fredag 8 februari 2013

ALKOHOL

För några dagar sedan skulle jag skriva på papper för mitt nya extrajobb. Jag fick även skriva på papper om att jag inte tar droger eller alkohol. Jag förstår ju att detta var ett papper som alla anställda måste skriva på, men ni som känner mig väl förstår nog varför jag småskrattar lite över att skriva på dessa papper.
Jag är verkligen inte en person som förespråkar alkohol. Jag har inget emot människor som tar ett glas vin till maten men att dricka sig full kommer jag aldrig förstå eller ha respekt för. Varför jag är så hårt emot alkohol är för att jag har sett vad alkoholen kan göra med en människa. Jag har sett människor jag älskar förlora någon annhörig till följd av alkohol. Det måste inte betyda alltid att man mister en anhörig genom att denne går bort men själva personen försvinner med alkoholen. Även om det inte går så långt tycker jag det är läskigt att människor som blir påverkade inte kan uppföra sig och helt plötsligt beter sig annorlunda när dom fått i sig alkohol. Jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag betedde mig illa eller oansvarligt för att jag druckit. Många tycker det blir "roligare" om dom dricker alkohol. Då är min åsikt att man kanske ska ta tag i sitt liv och GÖRA det roligare utan alkoholen.
Ibland plågar jag mig igenom program som "tunnelbanan" på kanal 5. Varje gång skämms jag över hur folk beter sig när dom är alkoholpåverkade. Nu blir ju inte alla extrema av lite alkohol, det är jag medveten om. Men varför utsätta sin kropp för alkoholen även om du kan bete dig. Folk tränar och skryter över att dom äter ekologiskt och bra, men ändå häller dom ner gift i kroppen som om det inte fanns något stopp.
En sak jag tänkte på när jag kollade just på tunnelbanan var när en vakt som tog hand om en ensam full kille på stationen tyckte att det nästan var kompisarnas fel att killen inte kunde ta sig hem. Jag håller verkligen inte med. Självklart skulle jag hjälpt killen hem om jag vore hanns kompis. För att jag vill vara en god vän och för att jag skulle vara orolig för honom. MEN hans liv är hans ansvar när han själv har gjort ett VAL att dricka sig så full.
Samma sak så talar alla om den där killen som blev rånad på spåret. Självklart håller jag med om att rånaren är helt jävla dum i huvudet som rånar en människa som ligger på spåret och dessutom inte hjälper mannen upp utan lämnar honom på spåret åt sitt öde. Rånaren borde som medmänniska ha hjälpt mannen upp, JA. Men det är faktiskt enligt mig inte rånarens fel att mannen blev överkörd. Mannen var en småbarns pappa, som går ut och super sig så redlös att han nästan förlorar livet. Det var han SJÄLV som bidrog till sitt öde. Bara att dricka sig så full när man har småbarn hemma (eller inte) tycker jag är så oansvarligt, hade inte rånaren kommit hade han ju ändå blivit påkörd och det pågrund av sig själv.
Jag vet att många inte håller med mig om rånaren, och jag säger inte att rånaren är en bättre människa, han borde hjälpt mannen upp även om det inte var rånarens fel att mannen hamnat där.
Detta är MIN åsikt och den behöver ni absolut inte dela med mig :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar