tisdag 17 januari 2012

DAGENS SNACKIS...

Måste bara börja med att tala om att cykelvagnen nu är beställd, yey! Nu måste jag bara lämna in cykeln som har punka, och sen är det bara att vänta på att Theodor kan sitta upp innan vi kan ut och cykla. Behöver inte vänta på våren iallafall, för någon snö verkar det inte bli i år.
Nu över till dagens snackis, ämnet var redan framspått av mig igår. Det var nämligen premiär på en ny serie på tv igår. "Mammor och minimodeller" eller något liknande heter serien. Som man kan höra på namnet så handlar det om barn som vill bli modeller och deras mammor. Dom utvalda barnen mellan 7 och 9 år ska under programet gå på en modell skola där man får följa hur det går. I tidninger, på tv och på facebook har programet diskuterats flitigt idag. Jag har hittills inte lagt mig i några av disskutionerna än, men läst några av dom. Som gissat så är majoriteten emot ämnet. Alltså dom tycker att det var ett hemskt program och dom fattar inte hur man kan dra in sina barn i allt detta. Vissa är för, men väldigt få. Jag har lite delad mening om programet. Jag menar jag och dom flesta andra blädrar ju i H&M katalogen glatt när den kommer i brevlådan, och då reagerar vi inte på barnen som visar upp barnkollektionen. Det är ju dom som är barnmodeller. Jag tycker faktiskt att det är okej med barnmodeller. Skulle Melissa vilja bli modell skulle jag självklart stötta henne lika mycket som om hon ville bli dansare/fotbollsspelare eller något annat. Sen finns det ju självklart en gräns vad jag skulle tillåta inom modellandet, precis som med allt annat. Dom flesta mammorna och "modellläraren" i programet verkade ändå inte tycka att det är okey att sminka sig, raka benen, och posera som en vuxen. Även om några av mammorna var lite fanatiska. Det är inte okej att tvinga in barnen i nån dröm man själv lever i och puscha ihäl dom. Men om dom själva väljer att prova på det tycker jag inte det är fel att stötta dom i det dom gör. Som vilken annan förälder som helst som stöttar sina barn i det dom gör. Som jag läste i en disskution så finns det ju faktiskt helt galna föräldrar till sportande barn också, det är lika illa. Att pressa sina barn till bristningsgränsenär inte bra vad man än har för intresse eller gör. Många verkar tycka att man bara lär barnen att utseende är det enda viktiga genom att stötta modellandet. Men är man en bra förälder med bra uppfostran så ser man till att barnet i fråga får lära sig att detinte är så vare sig man vill bli modell eller ej. Nej, tycker alla har för mycket negativa åsikter om det här. Och jag tycker det är dessa människor som är negativa som är dom fördommsfulla och dömande, inte barnen och mammorna i modellbranchen. Sen finns det ju som jag skrev tidigare undantag i alla sporter. Men då har det med föräldern att göra och inte med själva intresset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar