måndag 23 januari 2012

ATT TÄNKA PÅ...

Det är som jag sagt tidigare mycket att tänka på när man ska gifta sig. Inte trodde jag det var såmycket att ordna med... lite mat lixom sen är det klart var min tanke. Innan man gifter sig måste man söka om hindersprövning hos skatteverket. Detta hade jag ingen aning om utan lästedet i en annan blogg som jag följer, och det var väl tur. Annars hade vi nog stått där i kyrkan utan att bli man och hustru :) Nu är iallafall dessa papper på väg till oss.
I lördags var vi även och beställde ring. Våra förlovningsringar "designade" vi själva hos Eskilstunas guldsmed. Likaså med vigselringen. Ringar finns det ju i alla möjliga prisklasser. Jag kände att jag inte vill lägga en förmögenhet på ring som jag vet att vissa gör. Men samtidigt vill jag inte bara ta den billigaste för att den är billig. Ringen ska jag ju antagligen bära resten av livet och då tycker jag det är viktigt att vara nöjd med den. Jag har haft en bild i huvudet hur jag vill att den ska se ut. Men samtidigt har vi bestämt en budget på 10.000 kr till ringen. När vi skulle beställa ringen så ritade guldsmeden medans jag förklarade hur jag ville ha ringen. Jag provade olika tjocklekar och tittade på olika stenar. Min tanke var att ovetande om pris skapa en perfekt (i mitt tycke) ring. Sedan få veta vad kalaset skulle gå på och då bestämma vad och hur jag skulle dra ner på för att komma innom min budget. Men när ritningen var klar så hamnade prislappen på 5900 kr. Så ganska långt under budgeten på 10.000 kr. Skönt, då behövde jag inte dra ner på stenstorlek, tjocklek eller någonting. Nu hoppas jag den blir lika fin som jag tänkt mig. Jag blev lite förvånad över priset då min förlovningsring var x antal tusen dyrare. Men antar att det har att göra med stenarna mest. Nu tror jag ändå vi gjort dom viktigaste sakerna inför vigseln. Har en del småplanering kvar!

1 kommentar:

  1. Ha,ha,ha ja det hade ju varit just snyggt om ni stått där i Kyrkan och inte fått gifta er! Så hindersprövning hade ni ingen koll på ;) Tur att du läste om det då! Har ni funderat på efternamn?

    SvaraRadera