fredag 11 januari 2013

SVÄRFÖRÄLDRAR

Läser mamma bloggar, mamma tidningar och olika reportage med föräldrar, pratar med andra föräldrar/vänner och inser att VÄLDIGT MÅNGA verkar ogilla eller störa sig på sina svärföräldrar. Varför!? Det största problemet verkar vara för föräldrar (främst mammor) att dom inte tycker farmor gör ett bra jobb med barnbarnen. Farmor gör fel, för mycket eller för lite av något. Framför allt lägger farmor sig i. Är det så konstigt, det är hennes barnbarn. Ta det med en nypa salt, var glad att dina svärföräldrar vill finnas i ditt barns liv. Ta inte allt så personligt som farmor säger eller gör. Det lustiga tycker jag är att dessa föräldrar (mammor) sällan tycker sina egna föräldrar gör fel med barnen, BARA svärföräldrarna! Har det någonsin slagit er att dessa svärföräldrar har lyckats uppfostra och forma er partner när han var barn. Och uppenbarligen gjort ett jävligt bra jobb enligt er eftersom ni förälskat er i han! Varför skulle då inte farmor kunna ta hand om sina barnbarn lika bra!? Nej, skärpning på er alla mammor. Låt mor och far föräldrar få ta del i sina barnbarn. Jag älskar såklart min mamma allra mest, men jag tycker lika bra om alla mina fyra svärföräldrar, Åse, Agneta, Danne och Kaj. Jag är tacksam att ha dom och min mamma delaktiga i barnens liv, dom ställer alltid upp och dom bryr sig. Sedan kan dom självklart ha sina åsikter om ekologisk mat, rutiner mm. Det hör till. Jag vet att det är jag som uppfostrar barnen och jag gör det på mitt sätt. Men jag skulle aldrig ogilla mina svärföräldrar för att dom kommer med "goda råd" jag tycker det är bättre än svärföräldrar som inte vill vara delaktiga.
Tack för ni finns i våra liv!

(tyvärr hittade jag ingen bild på Kaj, men du är lika mycket inräknad)



Agneta med sina barnbarn i Uppsala.



Åse!



Danne.

3 kommentarer:

  1. Haha du är rolig du Julia :) Om man vänder på det. Kan det inte vara du som har hafr lyckan och fått bra svärföräldrar ;) Dra alla svärföräldrar över en och samma kam skulle inte jag göra. Tänk att få svärmor i från hell haha/ Elle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drar inte alla över en kam, tror bara många inte tar till vara på det bra hos svärföräldrar för dom är så fokuserade på det dåliga. Jag är lyckligt lottad och självklart finns det undantag, men tror ändå det finns fler bra än dåliga människor. Vill tro på det och det borde fler göra.

      Radera
  2. Jag håller med Elle! Det finns bra å det finns mindre bra svärföräldrar. Alla har vi våra brister. Jag har bra svärföräldrar som ställer upp för oss å deras barnbarn MEN det fanns en tid då jag upplevde svärmor alltför påträngande.....när Anton föddes började hon planera hans framtid direkt typ! Var delaktig i barnbarnens liv men försök inte styra dem är mitt bästa råd ;-)

    SvaraRadera