lördag 19 januari 2013

CASCO VS LAMICELL

Varför vi åkte till hööks tidigare idag var för att kolla på ridhjälm till Melissa. Vi kom ändå hem utan. Den Melissa haft innan är två år gammal och för liten nu. Jag vet att många tycker det är onödigt med egen hjälm när barnen går på ridskola. Men här är jag orubblig. Jag tycker det är jätte viktigt med en hjälm som sitter perfekt på huvudet, det spelar ingen roll om det "bara" är ridlekis. Att låna en hjälm på ridskolan som guppar upp och ner på huvudet är för mig otänkbart. En hjälm som inte sitter ordentligt kan faktiskt göra mer skada än nytta, även på ridlekis nivå. Som dom behandlar sina hjälmar på ridskolan genom att slänga runt dom på marken så litar jag heller inte på deras säkerhet. En hjälm som fått ett hårt slag ska bytas ut. Ännu värre tycker jag det är med föräldrar som köper en hjälm "att växa i" ska man rida ska hjälmen sitta perfekt, man får helt enkelt köpa ny när den är för liten. Jag kanske är löjlig men mina barn ska sitta fast spända i bilen och ha ordentliga hjälmar vid cykling, ridning, pulkaåkning mm.
Iallafall så har jag bestämt att köpa en sån ställbar ridhjälm till Melissa denna gång, med en ratt där bak. Då kan hon ha den längre. Dom kostar några hundra mer men kan å andra sidan ha den längre. På hööks idag såg vi deras nya Lamicell med "bling bling" som Melissa gillade. Men vi har också kollat på en casco i barn modellen, kan inte bestämma mig för vilken. Någon som har erfarenhet av någon av modellerna som kan rekomendera oss den ena eller andra!? :)







3 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, visar det sig att intresset finns kvar efter några gånger på ridlekis eller ridskola så är det en självklarhet att barnen ska ha egen hjälm tycker jag. Det behövs ju inte dom första gångerna, bra att se om barnen tycker det är kul först. Men sen när dom vill fortsätta så är det en billig säkerhetsgrej att införskaffa. Lånade hjälmar går heller inte att garantera att dom är hel. Är dom tappade i golvet eller någon har ramlat av finns en stor risk att det redan är en spricka i hjälmen som försämrar skyddet. Så bra tänkt!

    SvaraRadera
  2. Tack! Skönt att någon tycker jag tänker rätt! Dom flesta tycker jag är "löjlig" :)

    SvaraRadera
  3. Jag har haft lamicell som har fungerat jättebra. :)

    SvaraRadera