tisdag 9 oktober 2012

SKA MAN VARA ÄRLIG?

Självklart ska man vara så ärlig som möjligt. När det gäller i princip allt. Tycker man att någon annan gör fel så ska man absolut försöka säga ifrån. Det är inte alltid lätt, man måste vara jävligt modig för att kunna göra det många gånger. För många är det lättare att bara hålla med sen istället prata skit bakom ryggen på den personen. Liksom ventilera ut den personens fel och allt man stör sig på till någon annan vän. Så fegt men mycket enklare. Jag är inte perfekt, har själv gått den enkla vägen många gånger. Jag skäms för det och det händer sällan längre. Jag försöker se öppet på folk, varför dom gör/säger/skriver vissa saker. Försöker numer att inte snacka skit om folk. Det är en dålig sida att ha. Tyvärr har dom flesta den mer eller mindre. När jag var yngre var den dåliga sidan större hos mig. Jag kan fortfarande ha svårt att säga ifrån men försöker att inte snacka skit. Men ibland tycker jag faktiskt inte man MÅSTE vara ärlig. Det kan vara tillfällen som om någon står upp för en stark åsikt. Kanske lägger ut på sin egen blogg en åsikt man har om en viss sak. Så är det någon som inte håller med och därför tar åt sig. Jag läser ofta inlägg med åsikter som enligt mig är konstiga, och som jag kan ta åt mig negativt av. Men är det inte ett personligt påhopp tycker inte jag man alltid måste ge sin ärliga åsikt på saken. Man behöver faktiskt inte lägga sig i alls. Självklart ibland men ibland känns det bara som att folk strör salt i såren så att säga. Varför starta världens disskution. Sedan använda till sitt försvar att "jag tycker ändå jag sa det på ett bra sätt" även om man säger det på ett bra sätt så kan man ibland bara låta andra ha sina åsikter utan att lägga sig i, varför alltid starta en otrevlig disskution. Ibland kan man bara försöka tänka att man själv kanske också tolkar saker helt annorlunda än vad som var tänkt av den som sa eller skrev det från början.
Nu vart det här ett jätte rörigt inlägg men förhoppnings vis hängde ni med på vad jag vill få fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar