fredag 19 oktober 2012

PARKEN ZOO

Just nu snackar alla om parken zoo. Jag missade kalla fakta när det gick men har nu kollat på det på datorn. Helt vidrigt inslag som avslöjade hur parken behandlar sina djur. Jag fattar heller inte varför Helena som arbetar på parken blå ljög rakt igenom hela programmet, och det var pinsamt att se henne bli påkommen. Parken zoo har ju många utrotnings hotade arter av djur och detta verkar göra att folk blev mer upprörda. Men hur chockad jag än blev av programmet så blir jag även chockad över hur folk reagerar och uttrycker sig. Ingenting kan försvara det parken gjort mot dom stackars djuren men att på Facebook till och med hota personal, det är fan inte ok. Mycket av det som skrivs skulle kunna anmälas både som förtal och hot. Tror inte det på något sätt hjälper djuren, som det faktiskt handlar om. Sedan måste man alltid vara kritisk till all information man tar del av. Såklart har kalla fakta vinklat programmet på sitt sätt. Jag försöker inte på något sätt försvara det parken zoo gjort men jag tycker inte omgivningen är ett dugg bättre med sitt beteende, tycker det är skrämmande hur folk skriver och bär sig åt. Många skriver också att dom aldrig tänker gå dit igen. Jag kan förstå hur dom känner MEN då bör dom nog se över sin mat också. Har dom här människorna någon anning eller koll på hur grisen dom har hemma i frysen behandlats. Nej knappast! Dom flesta av dessa människor som kommer bojkotta parken zoo, dom går gladeligen och köper den billigaste fläskfilen på Ica en fredag. Som försvar säger många av er att djuren i disken på Ica inte är utrotningshotade. Det är sant men personligen tycker jag inte det är det väsenteliga utan det är behandlingen av döda och levande djur. Oavsett om det är en gris, kyckling eller utrotnings hotad get. Ingen av djuren förtjänar bättre eller sämre. En annan sak som skrämmer mig är att alla reagerar så starkt medans vi dagligen får ta del av misären i krigs/svält länder på nyheterna. Majoriteten av dom som reagerat nu reagerar knappt alls och skapar inte i närheten av dessa debatter när dom ser våra med människor på jorden fara illa. En annan sak jag undrar är dessa grupper som bildats och vill bryta sig in på parken och släppa djuren fria. Jag tror inte djuren skulle överleva/må bättre av att strosa runt på Eskilstunas gator! Jag tror det bästa är att fortsätta stödja parken zoo. Om vi bojkottar dom och dom inte får in pengar så kommer parken få stänga. Vad händer då med alla djuren!? Då kommer dom defenitivt att "försvinna" (läs avlivas och slängas i frys rummet) nej jag kommer fortsätta stödja dom och hoppas på en rejäl förbättring efter denna granskning. Jag tror det är det bästa. Jag skriver absolut inte detta för att försvara parken zoo utan för att jag skäms och skräms av människors uttalanden. Man måste ibland tänka längre än vad näsan räcker. Sedan hoppas jag att all personal på parken zoo får en ordentlig kurs i hur man bemöter media!






Den fina vita tigern som var mitt favorit djur på parken, fick jag för länge sen veta att den blivit förflyttad. Tyckte jag skymtade den i frys rummet. Tragiskt!

2 kommentarer:

  1. Håller med till punkt och pricka!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Julia, jag håller med. Det är inte ok hur parken zoo har behandlat djuren och sen står å ljuger i tv MEN samtidigt är det inte ok att hota personal mm. Jag hoppas att parken zoo inte gör om samma misstag igen. Djuren mår inte bättre av att vi bojkottar parken zoo så jag kommer gå dit igen!

    SvaraRadera