fredag 11 maj 2012

SNICKERS RUTOR!

Har haft en stressig dag med barnen. Tillslut efter en tur i regnet och några rejäla vurpor på cykeln för Melissa kom vi iallafall hem med allt vi behövde till vårt bak. Vi gjorde snickers rutor och chockad muffins med vaniljkräm i. Det var Tove som fick mej att plocka fram det gamla receptet på snickers. Hon berättade att hon fått sådana på jobbet. Då kom jag på att jag brukade göra dom när jag var liten. Dom blev precis så goda som jag minns att som var! Ville baka något mer också så då blev det muffins. Jag tycker själv att jag är rätt duktig på att baka (om man får säga så) men muffins har jag bara gett mig på ett fåtal gånger, dom brukar inte bli så bra. Den här gången gav jag mig på ett avancerat recept med egen gjord vaniljkräm. Dom blev inte så fina men tycker dom blev helt ok att äta. Men vidhåller nog att muffins inte riktigt är min grej. När Jens kom hem och smakade en snickers ruta var hans kommentar; goda! Har du köpt vanliga snickers och stoppat i ugnen!? Haha! Ja jag köpte snickers, stoppade dom i ugnen och sen lät dom stelna igen i kylen! Nödvändigt liksom! Nej, nej utan hemma gjorda snickers såklart!



SNICKERS:
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
1 burk jordnötssmör
8 dl cornflakes
200 g ljus block chocklad.
(lite kokos flingor om man vill)

Koka upp sirap och socker i en kastrull under omrörning. Tillsätt sedan jordnötssmöret och flingorna. Häll i lite kokos om du vill ha det (jag brukar ta ett halvt paket typ) när du rört ihop allt på plattan så bred ut smeten på en plåt. ANVÄND bakpapper! Smält sen chokladen och bred över "kakan" ställ sedan i kylen och låt stelna. Skär sedan i rutor. KLART, simpel as that!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar