lördag 9 mars 2013

KÖRKORT & SKOLA.

Till hösten börjar Melissa skolan. Det låter helt sjukt men så stor är hon nu! Att börja skolan nu för tiden innebär en jävla massa val mm. Det är inte bara att gå till den skolan man tillhör längre... Åh, tycker det är så jobbigt. Melissa har fått plats på British Junior, där jag väldigt gärna vill att hon ska gå. Dels för att det verkar vara en bra skola och dom lär sig engelska. Men också för att nästan alla kompisar från dagis ska dit. Barnen på dagis har ju förtur nu när dom går på British mini. Ända problemet med att ha Melissa där är logistiken. Det krävs nästan körkort och bil om jag ska få det att gå ihop. Att ha körkort skulle ju underlätta en himla massa andra saker också i vår familj, men det är för Melissas skolval jag känner att det är lite bråttom. Att ta körkort för mig kommer vara en lång process. Nu funderar jag på att ta automat körkort. Redan nu när ni läser det så vet jag att många av er har negativa åsikter om det, men nu ska jag förklara varför jag ser det som en bra lösning. För det första kommer det gå snabbare att lära sig och jag kommer hinna ta körkort till skolstart. Sedan kommer det enligt bil skolan bli mycket billigare antagligen, så då kanske jag även har RÅD att ta körkort. För annars är pengarna ett av dom största problemen. Vi har automat bil här hemma så det innebär att jag kan övningsköra mycket oftare. Ska vi låna bil varje gång vi övningskör så blir det definitivt inte lika mycket övningskörning. Många argumenterar mot ett automat körkort. Dom menar att det är dåligt för man kan inte köra alla bilar. Men vi har ju automat och köper vi bil får vi helt enkelt köpa automat, samma sak om man behöver hyra. Låna bil gör man inte särskillt ofta om man har en egen. Nej man kan inte köra alla bilar, men utan körkort kan jag ju inte köra någon bil. Jag ser det som en chans att kunna lösa logistiken till Melissa ska börja skolan. Ett automat körkort kan jag alltid "gradera upp" till ett manuellt körkort sen när tid och pengar finns!
Papper till övningskörning har vi så nu i helgen när vi ska vara lite barnfria så ska jag kolla om gubben vill ut och ta vår första övningskörning tur :)

1 kommentar:

  1. Kan tipsa om www.korkort.se som hjälpte mig när det kom till teorin. Förstår ditt resonemang om automatväxlad bil, den största kostnaden är ju körskola om man inte kan övningsköra privat... och du kan väl förmodligen alltid ta ett vanligt körkort efteråt om du vill, d.v.s. när du kan köra kan du ju om du vill lära dig köra manuellt också.

    SvaraRadera