onsdag 7 september 2011

MAMMAPENG

Åh, vad härligt det är med alla program som drar igång på tv nu till hösten. Tycker det är så tråkigt när det inte finns något att titta på om kvällarna. Idol har ju dragit igång igen, det gillas :) Kan ju garva ihjäl mig åt vissa på audition. Sen har Hollywood fruarna börjat på måndagar, även det är mycket underhållande. Nu hoppas jag på lite mer bra program under hösten, som exempelvis Top model mm. Då kan jag ta mig igenom hösten.
Idag har jag roat mig med att ringa till försäkringskassan och tänka sig, ingen telefon kö! Det måste vara ett under. Sist jag ringde så lät det så här "du är placerad i kö. Kötiden förväntas vara mer än 35 minuter. Du har plats nummer 394 i kön" Men iallafall så kom jag fram på direkten den här gången. Det jag skulle kolla var bara hur det gått med min ansökan om mammapenning, och det var klart. Skönt. Men första betalningen kommer först i oktober eftersom dom räknar från den 20e varje månad. Men det spelar ju inte så stor roll. Sen kunde hon i kundservice glatt meddela att jag kommer få det sjukpenning grundade beloppet. Så det känndes super bra. Vi hade räknat på och trodde att jag låg på lägsta nivå här hemma. Det blir ju ganska stor skillnad då lägsta nivån är 180 kr per dag innan skatt, medans jag nu får lite över 500 kr per dag istället. Sen måste jag faktiskt försvara försäkringskassan lite (nu kommer jag få spö av er läsare) men alla gnäller på dom hela tiden. Ok, det är jävligt lång kö ibland och blanketterna kan vara sjukt konstiga att fylla i. Men jag går alltid dit eller ringer när jag ska fylla i något och får hjälp med det. Jag börjar inte ens prova själv för det är då man kan uppleva ett mindre sammanbrott. Och jag har alltid fått hjälp även om jag inte alltid fattar allt. Ibland kan ansökningar och sådant ta lite tid men det har för mig nog aldrig tagit längre tid än deras 5 veckor eller vad det är som dom ska ha på sig att handlägga ett ärende. Visst blir man irreterad och så men inte värre än andra saker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar