torsdag 14 juni 2012

JÄVLIGT ROLIG BLOGG!

Ni som känner mig vet att jag kanske inte alltid skriver och gör saker som man "ska" när man är mamma. För är man mamma ska man ju helst leva upp till den där perfekta mammabilden. Det kan göra mig så jäkla irreterad att jag blir dömd som mamma för att jag gör saker som vissa inte tycker är ok, iallafall inte i deras perfekta mammavärldar. En sak är den ständiga och uttjatade punkten om barnvakt. Dom "perfekta" mammorna har alltid till sitt försvar att "vi skaffade ju inte barn för att lämna bort dom" och NEJ det gjorde inte jag heller. Och jag lovar att mina barn har det lika bra även om dom sover hos mormor eller farfar ibland. Det går lite i omgångar men känns ändå som denna evighetsdebatt pågår hej villt i bloggvärlden nästan hela tiden. I vintras skrev jag ett inlägg här om mina åsikter. Då hade jag fått nog av att bli dömd. Annars försöker jag inte lägga mig i så mycket. Behövs inte, JAG vet ju vad JAG tycker. Det räcker för mig. Efter inlägget i vintras hade jag skapat debatt inte bara på bloggen utan även på facebook fick jag länkningar till bloggen. Många tyckte att jag var "hård"och var inte alls nöjda men jag fick sjukt mycket bra respons också. DET känndes bra. Jag har fått en länkning av min kusin till en blogg av en annan mamma. Den bloggen kan jag starkt rekomendera! Den här bloggen jag börjat läsa är så underhållande. Mamman skriver på ett jätteroligt sätt, med mycket ironi. SÅ min humor. Dessutom känns det som hon har plockat ut mina tankar och åsikter ur hjärnan, finslipat lite och sedan publicerat dom med humor! LÄS BLOGGEN! Jag bjuder på en länkning och ett smakprov här... www.meekatt.com

"På 1-årsdagen blev det lunch på Mc Donalds. Jag tyckte det var dags att inleda honom i fördärvet och paret bredvid mig gav mig onda "jag-ser-nog-att-du-uppfostrar-en-liten-Breivik"-blickar hela tiden och viskade en massa till varandra...men jag ignorerade. Alice frågade mig (alldeles för högt) "Mamma? Mammaaa? Dom som sitter där...har de inga barn själva?" Någonting inom mig skrek "Nej, de har nog inte legat med varann på flera år!" men jag behärskade mig. Duktiga jag. Och ja, Elton tyckte det var jättegott. För vi har ju inte bröd, nötkött och äppelbitar hemma. Det finns ju BARA på massmördarfabriken Mc Donalds. Så nu är han förlorad...to the dark side."

Det roligaste och mest sanna jag läst på länge är denna mammas tolkning av alla forum på familjeliv.se, där jag själv reagerat över ungefär samma saker... Mamman i bloggen har ett jättelångt inlägg om detta och jag delar med mig av lite...

"Om man blir gravid dagen innan man ska påbörja en cellgiftsbehandling mot helkroppscancer (eeeh?), mitt i en skilsmässa, veckan innan man ska påbörja drömjobbet (eller bara efter ett fylleragg på krogen) så får man ALDRIG säga att man inte vill behålla barnet. Gör man det så är det ett hån mot alla de som har svårt att få barn. Ja, alla kvinnor måste ta ansvar för alla kvinnors känslor. ALLAS! Fatta!? Jag kan inte ens ta ansvar för mina egna!! Men inne på familjeliv måste man ta ansvar för ALLAS känslor. Inte ens i forumets trådar under rubriken "abort" får man diskutera det. Aldrig! Schhhh! KÄNN INGET!"

" Nästan alla borde bli medlemmar på familjeliv. Det är nämligen platsen där man får vetskap om att OM man lämnar sin bebis ensam i vagnen i mer än 5 sekunder så börjar den brinna! Eller så börjar vagnen köra...jättejättefort...UPPFÖR en backe! Det är så hemskt! Jag visste inte det innan men nu vet jag. Och om man bor i lägenhet och har tvättid på kvällen när barnen sover...så måste du VÄCKA alla barnen och bära dem med dig ner till tvättstugan när du hämtar upp tvätten. För om du går ifrån dem i tre minuter när de sover - så börjar lägenheten brinna - direkt! Tydligen är ensamma barn extra självantändande."

"Blir du bjuden på en fest, ett bröllop eller vafan - Oscarsgalan så BLI INTE GLAD! Har du en bebis (<--alla barn under 5 år) kan du ABSOLUT INTE lämna bort den. Barn som får vara några timmar hos sin mormor/farmor/moster eller någon annan som älskar dem kommer få men för livet! Antagligen kommer barnet växa upp till en liten massmördare...totalt befriad ifrån empati och kärlek. Nej, hellre en trött och uttråkad mamma med rätt flaskhållning än en pigg och glad barnvakt med 500 % fokus på barnet! Det lär man sig också på familjeliv. Och ja, om du ens överväger att gå på den där festen....bla bla bla...känsliga rummet!! Och ja...du "lämnar bort" barnet även om pappan är hemma hos barnet. MAMMAN är BARA mamma."

Läs, läs, läs... det kommer jag göra! Fast det ända jag ska läsa nu är mina skolböcker!

1 kommentar:

  1. Jag håller fullt med dig om att dina barn inte mår dåligt av att få kvalitetstid med nära och kära. Själv sov jag hos min mormor och morfar jätte ofta som barn (och även som tonåring) och det älskade jag. Sen hade jag kusiner jag mer eller mindre bodde hos på helgerna och vänner jag åkte på semester med redan som liten skit. Men framför allt när det gäller släkten är det ett privilegie att få spendera tiden med andra än bara morsan :). Vilde lyser och har alltid lyst av att få vara hos mormor, sin kompis Vide eller kusin Casper, han mår lika bra som jag av det om inte bättre :). Stå på dig, och du, den där perfekta mammabilden river vi sönder och kastar i brasan :)

    SvaraRadera