söndag 7 augusti 2011

BRÖLLOP!


Igår var vi på heldags bröllop. Det var Jens kompisar Paula och Daniel som gifte sig. Det var verkligen ett sagobröllop, helt perfekt! De var båda jättefina och deras barn var bland de sötaste jag sett. Dagen började dock inte så bra. När vi hade lämnat Melissa till Jens pappa och Åse så började vi åka, bröllopet var inte i Eskilstuna och vi körde fel väg så det blev några mil extra. Vi fick även ett stort stenskott på bilrutan så det blir nog en dyr historia som jag inte vill tänka på. Väl på plats hade det regnat så vigseln som hölls utomhus var framskjuten. Men sen tittade solen fram och det blev riktigt varmt resten av dagen. Vigseln var ganska kort men fin. Sen var det laglekar och lunch. En timmes paus och sen vid 18.30 började bröllopsmiddagen. Middagen var supergod. Till förrätt fick vi färskosttårta på kavringsbotten med lite andra saker. Till huvudrätten var det buffe. Vilket jag gillar som är lite kräsen med maten, då kan man plocka det man själv vill ha. Några av de godaste sakerna var en bulgur sallad med fetaost, laxen, potatisen och de olika kötterna med tillhörande såser. Till dessert skulle det serveras bröllopstårta med olika sorters chocklad. Rena himmelriket för mig :) Men tyvärr var vi tvugna att stå över. Eftersom programet blivit framskjutet och allt drog ut på tiden blev vi tvugna att åka hem. Dels för att hämta Melissa men det började även bli väldigt tungt för mig med magen att sitta länge till. Jens skulle ju även upp och jobba.
Bröllopet var stort med mycket gäster, det var över 100 personer på bröllopet. Och det hölls på Grytbergs säteri, utanför stjärnhov. Det var en jättestor gård, perfekt för lite finare och större bröllop med övernattning för gäster som ville det. En dröm! Men en sådan dröm kostar ju också pengar, kan inte ens förreställa mig vad hela kalaset gick på för brudparet, men tack för att vi fick komma. Men om någon som läser det här ska planera för ett stort bröllop kan jag rekomendera denna gård. Som även ligger vid vattnet.

Brudparet hade arrangerat allt så perfekt. Med fina och personliga menyer, inbjudningskort, jätteduktiga toasmasters mm. Det var många fina tal, även om några var lite för långa i mitt tycke. Alla lekar dom hade ordnat med men framförallt var det en rolig sak dom hade på bröllopet. Alla gäster fick skriva en hälsning till brudparet och lägga i varsitt kuvert som var färdig adresserat och hade frimärke. På baksidan av dessa kuvert var ett litet meddelande till upphittaren av brevet att lägga på närmsta postlåda. Sedan fick vi knyta fast helium ballonger i breven och skicka upp dem i luften. Det var väldigt fint och påhittigt. Spännande också att se var breven hamnar och hur många brudparet får hemskickade till sig.
Ja, efter den långa dagen igår sov jag iallafall som en stock, nu är det tvättstugan som står på schemat hela dagen medans Jens jobbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar