onsdag 24 augusti 2011

BLÅBÄRSPAJ!


Blåbärspajen som jag utlovade här hemma idag blev kanon! Jag själv är inte jätteförtjust i olika bär/frukt pajer. Blåbär brukar kunna funka. Men den här tyckte till och med jag var jättemumsig! Jens var också supernöjd, så nu har jag halva inne kan man säga ;)  Receptet till pajen hittade jag på nätet. Tänkte först ta en från min "Leila bakar" bok. Hon har jättegoda recept men ibland tycker jag dom är lite onödigt avancerade med massa ingredienser som man inte har hemma. Så detta recept fick jag alltså fram genom att googla och jag tänker dela med mig av det till er som är sugen på att göra en god, enkel och snabb blåbärspaj;

DU BEHÖVER:
250 g blåbär (jag använde frusna)
1 msk vetemjöl
3 msk socker
SMULDEG:
2 tsk vaniljsocker
3 msk strösocker
1 dl kokosflingor
3.5 dl vetemjöl
150 g smör/margarin

GÖR SÅ HÄR:
Ta fram smör så det blir rums varmt. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg blåbären i en pajform och strö över den lilla mängden mjöl och socker. Blanda ingredienserna till smuldegen i en skål och knåda ihop det förhand. Smula sedan över degen över blåbären i formen. Grädda mitt i ugnen ca 25-30 min.
Lätt som en plätt!


1 kommentar: