söndag 9 februari 2014

VÄRLDENS BÄSTA DAGIS!

Eller, förlåt. Förskola kanske jag skulle skrivit så jag inte upprör någon. För visst blir några av er upprörda av att man, jag i detta fall, kallar det dagis och dagisfröken. Jag fattar inte det där riktigt, varför blir ni det?! Jag läste en förskolelärares status på Facebook, hon var riktigt arg och förolämpad över att bli kallad dagisfröken och inte förskolelärare när hon pluggat på högskola för att ta hand om våra barn. Alltså igentligen, handlar det inte om dålig självkänsla/självförtroende mer då hos henne. Att hon anser sig snäppet duktigare/bättre än dom fröknar som inte läst på högskolan, och vill ha bekräftelse på det genom att bli kallad förskolelärare. Jag säger alltid dagis och dagisfröken och kommer alltid göra det. Jag älskar Theodors dagis och ännu mer hans fröknar. Jag vet att vissa av dom pluggat flera år för att ta hand om mitt barn. Vissa av dom har inte det. Dom är "bara" barnskötare. Men oavsett så är dom mina vardagshjältar som får Theo att springa in dom flesta morgnar. Theo sitter hemma och sjunger Karlsson på taket men tror att han sjunger om miss Karlsson på dagis. Jag älskar dom och uppskattar deras utbildning/Icke utbildning oavsett om jag kallar dom dagisfröken el förskolelärare. Jag tycker dagis låter mycket mysigare att säga till mina barn. Förskolan låter så... Formellt. Jag undrar också, ni som vill bli kallade förskolelärare, vad ska jag kalla fröknarna som INTE pluggat på högskolan? Är det ok att kalla dom fröken, eller är dom barnskötare? Ska barnen lära sig vilka fröknar som har vilken utbildning? Gör ni likadant mot andra? Ja, jag menar om ni ska till vårdcentralen med era egna ungar, säger ni då att ni ska till undersköterskan kontra sjuksköterskan. Jag menar sjuksköterskan har ju FAKTISKT pluggat på högskolan! Jag säger bara att vi ska till doktorn till mina barn. Om det är en undersköterska, sjuksköterska, kirurg, gynekolog eller annat tycker jag är mindre viktigt så länge den gör sitt jobb bra.
Det kanske bara är jag som inte fattar grejen. Oavsett så hoppas jag fröknarna på Theos DAGIS vet att jag uppskattar dom även om jag inte kallar dom förskolelärare. Vilket trams!

Jaja, det jag skulle komma till är att jag är så glad att vi har valt just det här dagiset, British mini. Fröknar och rektor är awsome. Och dom lägger både pengar (fördelen med privat) och tid på barnen. Dom firar saker och gör utflykter. Nu på torsdag ska hela dagis till Leos lekland där dom är hela dagen och leker och även äter, hur kul som helst för barnen. Hur många dagis gör en sån sak! Jag är så nöjd att vi valde att byta från vårt gamla dagis där Melissa gick först, till British, där hon började när hon var fyra. Även om vi gillade fröknarna på gamla dagis med!



Den här fina tavlan gav jag Theos fröknar i julklapp :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar