tisdag 18 februari 2014

ÖLNOMENERINGARNA

Jag är som vanligt lite efter och hade inte hört talas om dessa öl utmaningar.
Ibland kommer det in önskemål om vad jag ska skriva om här på bloggen. Nu var det en tjej som tyckte jag skulle skriva om just ÖLNOMENERINGARNA på Facebook så jag fick ge mig i kasst med att läsa på vad det här egentligen är för något påhitt :)
Min första tanke var, undrar om tjejen som bad mig skriva vet att jag inte dricker alkohol och att jag hatar fulla människor. Jag tycker nämligen fulla människor är det mest jobbiga, pinsamma och avtändande personer som finns! Haha! Sedan var min tanke att det är nog därför som jag inte hört talas om dessa utmaningar. Det är ingen som tänkt tanken att nominera mig eftersom dom flesta vet att jag inte dricker. Jag är rädd att jag kanske inte delar åsikt med tjejen som bad mig skriva om det här. Men jag har lite delade åsikter om ämnet så jag skriver ändå ;)

Som sagt så är inte jag en av personerna här i Sverige som gynnar alkoholkonsumtionen och min reaktion är att jag tycker utmaningarna där du, om du blir nominerad ska häva 0,5 L öl inom 24 timmar är rätt löjligt och onödigt. Lyckas du inte inom 24 timmar så blir du skyldig kompisen som nominerat dig en platta öl. Klarar du det får du nominera tre nya vänner. En kul liten lek, vänner emellan. Dock sprider det sig till unga som är under arton år. Som med allt annat spårar leken ur. Människor har bytt ut ölen mot starksprit. Människor har till och med dött av leken. Klart man ställer sig emot denna lek som sprider sig som en löpeld. Det står i tidningarna att vissa deltar mot sin vilja. Dom har inte råd att köpa en platta öl som straff till sina polare, dom är rädda för att inte "leva upp till det andra gör" tragiskt. Därför är jag emot leken. MEN sen tänker jag lite mer på allt det jag läser och undrar då varför det blivit en sån grej som alla ställer sig emot. Som vanligt ska vi sätta på oss den där förbannade grå tröjan, ställa oss i ledet och tycka som alla andra. Usch och fy, farliga saker, det måste vi ställa oss emot. Men allvarligt, det är en kul lek kompisar emellan. Gör det så himla mycket verkligen?! Det är väl upp till var och en om du vill vara med i leken. Skulle jag bli nominerad skulle jag bara skita fullkomligt i det, och ännu mer skulle jag skita i att köpa en platta öl till någon. Det är ju inget tvång på riktigt, tror dina polare fattar det. Det är inte på liv och död! Eller enligt tidningarna (skvallertidningarna som lever på att vi läser och därför kryddar upp storyn) så är det ju på liv och död. "Leken har redan skördat flera liv" jag undrar vem som dött av att dricka en halv liter öl?! Det måste snarare bero på att dessa personer druckit något annat än öl. Eller att dom festat samtidigt och druckit mer än en öl. Sedan på grund av det tagit dumma beslut som att kasta sig i en å eller liknande som jag läst. Dessa personer har dåligt omdöme och tar inte ansvar för sina egna liv och därför har dom dött, inte pågrund av att dom druckit lite öl i en lek. Som med allt annat i livet så måste man själv ta ansvar för sina beslut. Visst att många minderåriga ser dessa utmaningar men min fråga är då, vart får dom ens sin öl ifrån för att delta? Vart är dessa minderårigas föräldrar? Har inte föräldrarna ett ansvar över sina barn. Skulle min 13 åriga dotter ens ha ett Facebook konto så skulle jag som mamma ha lika mycket intresse i det kontot som hon, om inte mer. Men det kanske bara är jag.
Har också sett att det är många som ställer sig emot leken genom att försöka "göra om" leken. Dom utmanar sina vänner i att göra olika goda gärningar istället för att svepa en öl. Jag har sett videor där dom skänker blod, donerar organ eller köper blommor till någon okänd. Själv skulle jag mycket hellre ställa upp i en sån utmaning och tycker det är bra intiativ. Men vart var alla dessa goda gärningar innan ölleken kom till? Dessa utmaningar har ju uppkommit genom ölleken så ölleken har ju faktiskt bidragit till mycket bra också. För kom inte och påstå att ni som gör dessa goda utmaningar skulle gjort det om det inte vore för att ölleken startade, det vore lögn! Så ja hur man väljer att se på dessa ölutmaningar är väl upp till var och en. Men kom igen, erkänn att man inte dör av en öl. Att det kommit mycket bra ut av detta också. Och att det ÄR en kul grej, vänner emellan som KAN leka OCH ta ansvar. Men nominera inte mig och tro att jag kommer köpa en platta öl åt er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar