måndag 9 december 2013

PROVA PÅ SPORT

Jag är lite kluven. Jag är emot föräldrar som puschar sina barn inom olika sporter/aktiviteter. Jag tycker på ett sätt att barn inte ska gå på för många saker och ha träningar hela tiden. Dels för att barnen ska tycka det är kul men dels för att man är en familj och behöver tid till annat än att sitta på träningar. SAMTIDIGT vill jag att Melissa ska få prova på ALLT hon VILL. Det är nu när hon är liten som hon ska prova på allt från ridning till ishockey om hon skulle vilja. Så när hon kommer upp i åldern har fått prova och känna vad hon kanske vill fortsätta med, och satsa på. Med satsa menar jag inte att hon ska drillas till ett proffs utan fritid. Men jag tycker det är viktigt när man blir tonåring att ha en sport man lägger tid på. Dels för att jag tror, har man en sport man gillar och vill lägga tid på som tonåring så "stryker" man kanske inte bara omkring. Man gör något vettigt, dessutom får man kompisar med samma intresse. Men då är det bra att fått prova på olika saker så man vet vad man vill göra, vad man tycker är kul. Melissa gick förut på gymnastik, hon tröttnade och slutade. Hon är lite för rädd för att balansera på bommar och sånt märkte jag. Sedan började hon på dans. Baletten har hon gått tre terminer på och Disco en termin. Hon tycker det är kul men inte sådär kul så hon längtar efter nästa träning. Hon vill fortsätta säger hon när jag frågar iallafall. På måndagar går hon på kör. Det däremot ÄLSKAR hon. På måndag morgon är hon alltid peppad då hon vet att det är kör efter skolan. Dessutom är kören helt gratis, så det tycker jag är bra :)
Vi diskuterar just nu aktiviteter till våren eftersom man måste börja anmäla sig på de flesta ställen nu. Hennes högsta önskan är att få rida. Men jag tycker det är så sjukt dyrt för en 6 åring att rida, plus pengar för utrustning. Sedan vet jag hur det är att hålla på med ridning och alltid drömma om egen häst, det är inte kul. Jag vill att hon ska få upp ögonen för något vi har råd att fortsätta med. Åse och Jossan ska iallafall börja ta med Melissa till stallet på någon ridning som är en gång i månaden, dom ska ge henne det i julklapp. Så då får hon göra det ibland, passar bra och hon kommer bli så glad! Annars går våra disskutioner om att anmäla till: kör/dans/ basket och tennis som hon faktiskt själv föreslagit. Varken basket eller tennis är något jag skulle föreslagit men som sagt, det är nu hon ska få prova på allt hon vill. Vi får se vad det blir till våren. Har mailat basket, tennis, dans, kör och konståkningsgrupperna så får vi se vad vi får för svar, vad som finns och vad hon väljer.

Igår gjorde vi nada, förutom att jag övningskörde i snöstorm. Fy vad läskigt det var. Halt som tusan och jag såg knappt nånting genom rutan. Nej, jag får typ bara mer och mer ångest av den här körningen!




Idag ska jag slå in lite julklappar. Ta Melissa till kören och hämta Theo. Jens kommer hem sent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar