onsdag 16 oktober 2013

BORTSKÄMDA BARN

Jag tycker i helhet att jag nog är en ganska bra mamma till mina barn. Inte perfekt men vem är det?! Men hoppas och tror att jag är en bra mamma iallafall. När man får barn nummer två är det ju lättare att göra allt "rätt" än vad det är med första barnet. Man har ju liksom lärt sig av sina misstag.
Melissa är jätte bortskämd när det kommer till att få saker, kläder och göra saker. Det är ju mitt eget fel eftersom det är jag som skämt bort henne. Det blev lätt så eftersom det var bara jag och hon från början. Vi gjorde allt tillsammans och hon var den enda jag behövde tänka på. Jag älskar mitt liv som det är just nu, misstolka mig inte men ibland saknar jag ändå den tiden med bara henne. Iallafall så var vi ensamma och det blev att jag skämde bort henne. Hon var dessutom mitt första barn och jag hade ingen tidigare erfarenhet. Om jag ser tillbaka så önskar jag att jag inte skämt bort henne så mycket tidigare. Det är ett beteende som är väldigt otrevligt hos barn tycker jag. Det är liksom aldrig kul att göra/köpa något åt Melissa för hon är aldrig nöjd. Jag försöker verkligen införa nya värderingar här hemma men det är svårt eftersom jag samtidigt vill ge henne allt, hon är ju mitt allt. Men jag har bestämt mig för att bli lite "hårdare". Inte för att jag inte vill att hon ska få något utan mer för att jag vill att hon ska uppskatta saker mer. Det blir roligare för både mig och henne, och alla andra med såklart. Exempel i söndags (vi äter aldrig godis, chips på söndagar) så ville jag vara snäll och ge henne en skål med chips och lite godis på kvällen framför tvn. Istället för ett "åh, tack mamma" så får jag "meh, vad lite" och det är dom små sakerna som jag är lite less på.
Med Theodor är det lättare tycker jag. Ok han är ju mycket mindre men det är ändå lättare. Tror att jag har lättare för att jag lärt mig av mitt första misstag. Så istället för att göra Theodor lika otacksam ska jag försöka öva Melissa i att bli tacksam. Låter kanske orättvist att Melissa är bortskämd men inte Theo. Men jag ser det så att hellre jobba på Melissa än att börja vänja han också med att få allt, då kommer jag ha två bortskämda barn istället. Jag hoppas istället att hon ska lära sig det tills han blir så pass stor och allt ska vara rättvist fördelat.

Varför jag kom in på det här är för att det snart är skoldisco med halloween tema. Alla barn får klä ut sig och Melissa vill vara djävul. Det ska hon också få vara. MEN jag vägrar köpa en halloween kostym. Det ända jag tänker köpa är ett diadem med röda djävulshorn på. Det kostar 30kr. Sen har jag plockat fram hennes röda julklänning som hon kan ha till. Med rött nagellack och läppstift. Av den enkla anledningen att vi inte har råd. Vi har så sjukt lite pengar just nu. Men trots att jag ordnar så hon kan klä ut sig (till exakt det hon vill) och hon ska få 100 kr för att kunna gå på disco så är hon inte nöjd. Bara för att jag inte tänker köpa en "riktig" djävulsklänning. Det är just det jag börjar bli less på. Aldrig ett tack och vara glad. Utan det är bara tårar och gnäll. Men samtidigt vet jag ju att det är mitt eget fel. Och nu tänker jag ändra mig totalt och hoppas att Melissa också efter ett tag kommer börja uppskatta mer då. Det kommer säkert bli extra mycket tårar och gnäll i början men jag hoppas det ska ge resultat efter ett tag. Mitt första steg är att stå på mig med klänningen.

Nu vill jag bara tydliggöra att när jag säger att Melissa är bortskämd så menar jag när det kommer till att KÖPA saker hon vill ha och göra saker som att gå på bio, Leos lekland, parken zoo mm. Jag menar att hon är bortskämd med sånt som kostar pengar och hon får/får göra så mycket så hon inte uppskattar det.
Bortskämd kan ju betyda en mängd olika saker. Men Melissa är ändå väldigt väluppfostrad och oftast artig mot andra. Det är bara det materiella här hemma vi måste börja ändra på och uppskatta. Annars är Melissa faktiskt ett mönsterbarn ;)




Den tilltänkta djävulsklänningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar