söndag 11 december 2011

SAFFRANSBULLAR.

Helgens skörd av saffransbullar. Hade bestämmt mig för att göra lite lussekatter igår men i sista sekund ångrade jag mig och gjorde saffransbullar. Dom vart väldigt goda. Gubben som inte tycker om saffran har ätit flera stycken så jag tror jag lyckades riktigt bra. Nu har jag fryst in dom så kan jag ta med och bjuda på på julafton. Varje år är det jag som står för köttbullarna på julen. Så jag hade planerat att göra dom idag och frysa in till julen. Man står alltidoch gör alla sakerkvällen innnan så man får stressa, det vill jaginte iår. Men imorse vaknade jag upp med halsfluss,ovanligt Haha! önskar man kunde köpa sig ett bättre imunförsvar. Var på jour läkarmottagningen imorse eftersom det är söndag. Så nu har jag fått pensilin. Får väl tänka att det faktiskt har gått ett tag sen jag hade det, vilket är rätt ovanligt för mig. Har inte fått det sen vi var i Usa i början av året. Köttbullsrullningen får vänta några dagar. Jag ligger och kurerar i sängen och hoppas febern vill försvinna tills imorgon då Jens ska jobba och jag är hemma med barnen själv.
Här kommer det goda receptet för er som är sugna på saffransbullar.

Ingredienser

150 g margarin
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 burk kesella
2 dl socker
1 g saffran
½ tsk salt
1 ägg (röres i degsmeten)
Ca 18 dl vetemjöl

Fyllning:
Margarin
Socker
Vaniljsocker

Garnering
1 ägg till pensling
Pärlsocker
 
Gör så här:
Smula jästen i degbunken.
Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, häll mjölk blandningen över jästen och rör om tills jästen har löst sig.
Tillsätt resten och till sist mjölet OBS kesellan ska INTE värmas. Låt jäsa i 30-40 minuter.

Kavla ut till en rektangelformad platta, bred på margarin, strö på socker och vaniljsockret (efter tycke och smak).
Vik plattan dubbel, tag ut remsor som tvinnas och formas till runda bullar. Låt jäsa ytterligare ca 40 minuter.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i ca 5-8 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar