söndag 30 oktober 2011

KAZURI.

Redan söndag. Helgen har flygit förbi och jag har inte haft en endaste minutöver att blogga. I fredags var Denice här och hälsade på från Norge. Vi hadeen heldag, lunch på stan, lite shopping och sedan tacos och idol på kvällen innan hon tog tåget hem till Mariefred. Mys! Fina presenter hade hon med sig också. Melissa fick hellokitty pyssel som vi ska sysselsätta oss med under veckan. Lillebror fick en mysdräkt från polarn och pyret.Och även jag fick en försenad födelsedagspresent, jätte gosiga tofflor som passar perfekt hemma på våra kalla golv. Nu kan jag lägga undan mina röda skidstrumpor som jag annars traskar runt i här hemma :) Igår, lördag var vi och storhandlade. Sedan hade vi besök av Jens kompisar med sina tre barn. Idag är en tripp till Ikea inplanerad för att köpa nytt köksbord.
När jag fyllde år fick jag 500 kr av Jens mamma och Kaj. Så i fredags när jag och Denice gick på stan så köpte jag ett halsband för dom pengarna. Inne på vävknuten har dom dessa fina pärlhalsband i alla olika färger och längder. Jag valde ett långt i gult och grönt som jag tyckte var jättefint. Dom är rätt dyra men tycker det är värt det, för dom är så speciella. Smyckena kommer från Kenya och är handgjorda, vartenda pärla är handmålad och gjord av lera som kommer från Kenya. Smyckena är "Fair trade" alltså rättvise märkta och där dom tillvärkas i Nairobi så ger dom jobb till främst ensamstående kvinnor med barn. Kazuri är Swahiliska och betyder "small and beautiful". Inne på vävknuten hittade jag även denna lilla fina tovade portmonä. Tänkte först köpa den till Melissa men tyckte den var så fin så nu har jag den som plånbok.
Dags för frukost och samla krafter till Ikea!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar