tisdag 3 juli 2012

RIS & ROS

Nu kommer ett sådant där långt inlägg som kommer få både ris och ros av er läsare. Jag bara MÅSTE skriva av mig. Det handlar nämligen om alla "ekologiska mammor" jag läser om dom överallt och har ganska många av dom i min närhet. Självklart är det bra att äta krav och ekologisk mat. Tro mig när jag säger att vi nog skulle köpt mer av det om dessa varor inte hade varit så mycket dyrare. Jag tror dom flesta skulle köpt sådana varor i mataffären om inte priset vore så högt. Men det här inlägget handlar om dom mammorna som inte vågar ge sina barn en pizza eller godisbit för att dom tror sina barn far illa av det. I dessa mammors värld finns det bara ETT sätt som är det riktiga och det är att AMMA och efter amningstiden är det bara krav/ekologiskt/hemmalagat som gäller. Barn måste få vara barn enligt mig. Och jag är ledsen att behöva spräcka eran lilla bubbla, men barn gillar cola, godis och grillkorv. Jag förstår inte varför man måste snöa in sig så mycket på en sak!? Varför inte använda sunt förnuft. I vår familj kan en veckas mat se ut såhär; kassler & ris, spagetti & köttfärsås, kyckling & ris, lax, tacos, köpmat, färsbiffar & potatis. Varje dag har vi grönsaker eller sallad till och den som vill ha tar av det. Tror inte man ska tvinga barnen. Melissa tar oftast vissa sakerna ur salladen dom majs, gurka och paprika. Jag tycker inte vi äter onyttigt hemma hos oss, utan helt vanlig mat. Jag tycker det viktigaste är ATT mina barn äter mat, inte exakt VILKEN mat. Jag tycker det är viktigare att dom får i sig hyfsad variation av mat i stället för att lägga tiden på att truga i barnen massa "konstig" mat. Det ska vara gott för dom att äta så dom vill äta. Kom inte och försök lura mig att era barn HELLRE äter den "nyttiga" maten. Det har jag fått motbevisat så många gånger. Det är oftast bara i Mammornas huvuden dom intalar sig att det är så, för att dom så gärna önskar det vore så. Melissa får äta godis/chips/läsk mm på helger och speciella dagar. Vi gör ingen stor grej av att hon vill äta godis, så länge det är efter maten. Alla mina ekologiska mamma kompisar har samma problem med sina barn. Barnen går hej banans över godis, ungarna slukar hela påsen på två röda sekunder och blir nästan som besatta över att äta upp ALLT. Så skulle jag också bete mig om jag inte visste när eller om jag någonsin skulle få uppleva det igen. Melissa brukar köpa lösgodis för runt 10 kr. Hon äter nästan aldrig upp sitt godis. För henne är det inte så big deal med lite godis. Så oftast är det mer grejen att få en påse godis, DET är viktigare än att äta godiset. Mina barn är uppvuxna på välling och burkmat. Dom är långt ifrån tjocka. Och jag tror inte det går nöd på dom på något sätt. Tror snarare att jag ger mina barn en sund matinställning på det här sättet, genom att låta dom få en del av det goda också. Tänker ganska ofta på hur olika vi mammor är med mat och annat när det gäller våra barn. Men det slog mig ännu mer här om dagen när en av minna krav mamma kompisar sa att om hennes dotter ska äta en macka till frukost MÅSTE dottern äta en frukt innan. Mamman ansåg att en macka är så onyttigt för hennes 5 åriga dotter att en frukt är nödvändig. Jag tänkte i mitt stilla sinne att dom aldrig skulle överleva hemma hos oss. Jag undrade också för mig själv vad mamman skulle tycka var en BRA frukost!? Hemma hos oss blir jag glad om Melissa väljer macka till frukost istället för vanilj yoghurt med sockrade flingor, vilket är det vanligaste. Frukten skulle hon absolut få vänta med till efter mackan, då jag hellre vill att hon blir mättad så hon klarar sig till lunch. Jag läste i en rolig blogg att vi mammor som inte ger våra barn en Anna skipper frukost, vi räknas som White Trash mammor i eko mammornas värld. Tänk vad olika vi är. Jag påstår inte att någon är sämre mamma än mig men det här är MIN åsikt om mat till barnen. Jag får ganska ofta utstå konstiga blickar över att min dotter får mamma scans köttbullar till lunch, när det finns SILL! Vilka ungar gillar inte sill undrar eko mammorna!? Inte min dotter iallafall! Och jag vill hellre att hon äter än sitter och petar i en sill bit som inte ens jag själv skulle stoppa i munnen. Så nu vet ni, och kan sluta förfäras över mina barns matintag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar