torsdag 24 november 2011

JULSTÖK...



Jo jag vet, det är lite tidigt... Men i måndags kunde vi inte hålla oss och bakade lite pepparkakor med Tove som var hemma hos oss. Eftersom vi ska ha lite vänner här på "adventsmiddag" på lördag kväll så vill jag ha fram jul pyntet tills dess. På dagen på lördag har vi bokat in att skrubba badrummet och fixa med annat. Så jag bestämmde mig för att ta fram allt pynt nuunder veckan. Började igår men kom inte så långt i mitt julpyntande med en skrikande unge vid sidan. Men när Jens kom hem och kunde ta hand om Theodor så fortsatte jag pynta, damma och skura, och nublänker det här hemma! Bara två fönsterstjärnor till vardagsrummet som ska upp. Dessa ska vi försöka handla imorgon när vi ska veckohandla. Nu när vi bor lite större räckte inte alla stjärnor från förra julen till.
Inatt känns det som att jag förstagången på riktigt länge fick sova tillräckligt bra för att inte känna mig helt knäckt på morgonen. Somnade igår vid 22.00 och sov oavbrutet fram till 02.00 då Melissa låg och ropade, men peppar peppar så var det ända gången på hela natten som jag fick springa in till henne. Sedan somnade jag om och sov oavbrutet fram till 05.00 då Theodor skulle ha mat. Sedan somnade han om efter ett tag och jag fick sova ca yttligare 2 timmar. Det känns tydligt att jag bara fick två avbrott under sömnen, det gör stor skillnad. I vanliga fall brukar det vara runt 3 vändor in till Melissa och Theodor brukar ligga och böka större delen av slutet på natten. Men jag är fortfarande trött fast inte på bristningsgränsen. Tror jag lider av kronisk trötthet, men å andra sidan... vilken småbarnsförälder gör inte det!? Jag undrar verkligen vem som kom på att kalla första mamma tiden för att man är mammaledig? Vet inte om jag tycker ordet ledig passar riktigt... byta blöjor, ta hand om skrikande barn, försöka fixa allt som har med hem att göra, alltså tvätt, städ, matlagning mm. allt som ska göras, och till råga på allt är man helt utmattad av sömnbrist. Vad folk än säger så är inte jag mammaledig utan jag är bara hemma och tar hand om min skatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar