tisdag 2 juli 2013

MUMINDALEN

I helgen åkte alltså jag, Melissa, mamma, moster, kusin och kusinbarn till Finland. Mamma bjöd både mig, Melissa, Christel och Anton på den här resan. Det var en resa som hon planerat att bjuda oss på ända sen Melissa och Anton var bebisar så det var kul att den äntligen blev av :) vi åkte i lördags em med buss från Eskilstuna till Stockholm. Där åkte vi med Silja galaxy till Finland. Det var nattfärjan. Men på kvällen hann vi med att äta gott, och barnen var med på barnaktiviteter.









Tidigt på morgonen kom vi fram till Finnland. Vi hade ordnat med resebyrån så vi fick frukost på hotellet när vi anlände istället för på båten, eftersom vi klev av båten så tidigt. Frukosten är alltid det jag ser fram emot mest när jag bor på hotell. Den här frukosten hade typ allt jag tycker en hotellfrukost ska ha. Dessutom var det super fräscht på hotellet. Jag som inte brukar äta frukost alls åt för tre personer på hotellet.






Efter vi fått i oss frukost så åkte vi iväg till Mumindalen, som var själva syftet på resan. Jag tyckte Mumindalen var mysigt. Tycker om att det inte alltid behöver vara karuseller när man ska till sånna ställen. Det fanns massa andra saker att göra som att titta på teater, sagostigen, leka i muminhuset mm mm.


















Efter en heldag i Mumindalen kom vi tillbaka till hotellet. Där hann vi bara byta om sedan gick vi runt för att leta efter ett bra middagsställe då vi först inte ville stanna på hotellet och äta. Efter att vi (hungriga och med lågt blodsocker) snurrat runt typ 40 min så kom vi fram där vi började, utanför vårt hotell. Så då bestämde vi oss för att äta där, vilket i efterhand var bra. Det var supergott verkligen. När klockan var en bit över läggdags gick jag och Melissa upp på rummet. Hon behövde sova och somnade på en minut. På måndag morgon fick vi gå upp tidigt igen. Vår taxi från hotellet till båten gick kl sju. På vägen hem åt vi frukost på båten. Den var också god men inte lika god som hotellets frukost. Hela måndagen var vi på båten. Det var barn och familjeaktiviteter hela tiden. Jag och Christel shoppade lite i taxfreen, öl till Jens och lite godis. Sedan åt vi buffé på båten. Den var ok. Därimot var jag väldigt positiv till barnens buffé och alla efterrätter, glass mm.
Vi kom hem med bussen efter åtta på kvällen, ca elva timmar på båten.
Trots att jag inte är så förtjust i kryssningar och ALDRIG i hela mitt liv skulle åka på kryssning för kryssningens skull så tyckte jag det var en kanon resa. Jag blev inte ens åksjuk på båten, som jag var väldigt rädd för. Det ända som hade kunnat vara bättre är om jag hade varit lite piggare. Jag var fruktansvärt trött hela helgen. Men jag är ju superkännslig för att inte få sova mina timmar och efter att jag blev tvåbarns mamma så är jag konstant trött.
Men har man barn så kan jag verkligen rekomendera den här resan med mumin tema!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar