onsdag 31 december 2014

ÅRSRESUME!

Tyckte den här mallen med frågor var en bra, lagom och kul ÅRSRESUME. Läste den först på blondinbellas blogg och har snott mallen därifrån :) här är mitt gångna år!

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Jag började köra bil 2014. Övningsköra, än så länge men ändå köra. Snart dags för uppkörning! 

Genomdrev du någon stor förändring? Största förändringen jag genomdrev var att vägra jultraditionen ;) jag har jobbar mycket med att förändra hur vi påverkar våra barn. En sak har varit att köpa mycket mindre materiella saker för att dom ska lära sig uppskatta små saker mer. Därav "upproret" på julafton. Vi gjorde, och drev igenom vår egna regel med Max fem julklappar per barn. Det låter kanske konstigt, men i vår släkt är jultraditionerna djupt rotade så det var en stor förändring att genomföra för mig själv.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? JA!! Om dom blev! Inte vilka vänner som helst utan min lillebror och Sofia fick lilla Frank och jag blev faster. Även Jens bror Nico och Tina fick lilla Alfred. Så barnen fick två nya kusiner i år! 

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Gud vad svårt, jag har nog flera datum, och veckor. Men egentligen hela sommaren som var helt fantastisk!


Vilka länder besökte du? Inga. Förutom Sverige. Vem behövde resa till något annat land efter den sommaren vi hade. Börjar dock 2014 med en hemlig resa :)

Bästa köpet? Har inte köpt så mycket utöver det vanliga det här året. Men min mobil kanske, som används flitigt. Det var dock inte jag som köpte utan fick den av min älskade man. Annars alla fynd jag lyckats göra på loppis mm. Älskar att fynda!

Gjorde någonting dig riktigt glad? Ja, många saker gjorde mig glad men det som utmärkte sig från det vanliga var att min bror skulle få, eller fick, barn. Sen att jag äntligen fick jobb, gjorde mig väldigt glad.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Ja, träning. Jag måste ta tag i det. Vikt och vara snygg har jag lagt bakom mig men min rygg håller på att gå sönder, måste verkligen träna ryggen.


Vad önskar du att du gjort mer? Tränat ;) tagit det lugnt och inte planerat in så mycket dagarna i ända. Satt ner foten ORDENTLIGT för vissa personer, önskar jag att jag hade gjort mer!

Vad önskar du att du gjort mindre? Brytt mig och tagit åt mig så mycket av egentligen obetydliga människor. Inte tagit åt mig av allt drama vissa människor medför. Hela sensommaren och hösten har jag gråtit mig igenom för att vissa i min närhet betett sig som svin, eller småbarn rättare sagt. Jag har kommit över det nu. Men jag önskar jag inte hade tagit åt mig så mycket av allt det. Men det har ju kommit något gott och framförallt lärdom ur det hela. Jag vet vilka som är att räkna med och vilka som inte är det.

Favoritprogram på TV? Arrow, definitivt. Sedan Game of thrones, fast den serien laddade vi ner.

Bästa boken du läste i år? Förutom körkortsboken och alla barnböcker har det inte blivit så många. Men har läst några om tsunamin i Thailand. Dom har alla varit bra. Jag läser ju helst, eller nästan bara verklighetsbaserade böcker. Tycker dom är bäst.

Största musikaliska upptäckten? Inte många. Det där med musik är mer Jens grej. Jag lyssnar fortf på Michael Jacksson, sedan 1990 ;)

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Jag har ju haft lite extra jobb men största framgången var väl att jag fick ett jobb. Haha! Jobbar nu som anläggningsansvarig/butikschef på fitness 24 seven. 

Största framgång på det privata planet? Vet inte riktigt men min lilla familj är frisk och håller ihop, det är väl en framgång i sig.

Största misstaget? Var att tro så gott om människor som jag blivit "varnad" om innan. Att jag varit så jävla godtrogen och omtänksam mot dessa personer och sen bli behandlad som en disktrasa. Men kul för alla som sedan kunde säga "vad var det jag sa!" Haha!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Lika tror jag. Under hösten väldigt ledsen men nu har jag lyckats skaka av mig saker och inte ta åt mig så nu är jag glad och känner mig på top!

Vad spenderade du mest pengar på? Mat! Haha, Gud vilket tråkigt svar. Men vi har inte gjort några stora köp. Har spenderat en hel drös kronor på körlektioner med men det är pengar jag fått från mamma och Göran. Sedan har jag sparat småmynt hela året, vilket blev en del, som jag spenderat på min mans 40 års present som han ska få i januari. 

Något du önskade dig och fick? En välmående familj. En frisk och välskapt Brorsson. En skön sommar. Ett jobb.

Något du önskade dig och inte fick? Fler sovmorgnar. Snö på julafton.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Alltså, jag fyllde ju 30 året innan och firade stort så 2014 blev det inte så mycket firande. Jag fick regnkläder och lakan av min man. Mer än så firade jag inte. Sen fyller ju barnen i samma veva som mig så allt firande blev för dom istället.


Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Bättre kommunikation ibland här hemma. Mer jobb så vi hade klarat allt lite bättre ekonomiskt. 

Vad fick dig att må bra? Alla människor runt mig som ger bra energi. Som min mamma exempelvis. Min svärmor Agneta som under hösten orkat lyssna på mig. Min bästa och finaste vän Silvia som alltid ställer upp. Att jag fick ett jobb har fått mig att må bra. 


Vem saknade du? En lätt fråga. Jag saknar alltid min släkt i Australien och själva landet Australien. Jag tror inte många av dom som känner mig förstår det, på riktigt. Saknaden som tär på mig varje dag, varje vaket ögonblick. Saknaden jag förtränger och försöker begrava. Frustationen över hur svårt det är att ta sig dit. Min högsta dröm är att få ta med Jens och barnen dit!

Mest stolt över: Mina barn!


Högsta önskan? Som jag skrev innan att få ta med mina barn och Jens till Australien. Att mannen jag är gift med får träffa min bror och släkt. Att jag får visa Jens "mitt andra hem" att få visa alla mina favoritplatser där. 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag kommer fokusera mer på vad jag själv tycker, tänker och vill än alla andras åsikter. Låter lite ego men väldigt ofta är jag en ja sägare och ställer upp på allt och alla och i slutändan mår jag dåligt. Jag kommer säga nej oftare och fokusera på vad som faktiskt är viktigt i min familj. Skita i andras åsikter om min familj, mina barn och min uppfostran. Lita på att det jag och Jens beslutar är rätt för våra barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar