lördag 21 juni 2014

FOLKDRÄKTER OCH SPELMÄN

När jag var liten och bodde i Dalarna tyckte jag bara det var en liten håla och jag hade för stora visioner om livet för att bo kvar när jag blev äldre. Idag, när jag är vuxen kan jag sakna vissa saker med Dalarna. Skulle gärna bo där med alla traditioner men nu har jag ju all min släkt och familj här runt Eskilstuna så på grund av det så skulle jag inte flytta tillbaka nu. Ni som inte bott i Dalarna kan nog inte förstå alla gamla traditioner som finns där. Men en sån sak är folkdräkten. Här vet tonåringarna nog knappt vad en folkdräkt är, ännu mindre vilken dräkt som tillhör vem/vilka. I Mora, eller ja i hela Dalarna är folkdräkten något väldigt vanligt. Man bär den på skolavslutningar, dop, midsommar. Man konfirmeras ofta i sin folkdräkt och man tar studenten i den. Många gifter sig i den och bär den till begravning. Ja, vid i stort sett alla högtider. Det är så mysigt! Alla byar har sina egna färger och dräkter. Mina favoriter är just Mora dräkten och sen tycker jag väldigt mycket om Leksandsdräkten på barn!
Hade jag fått bestämma så hade jag gärna gift mig i folkdräkt. Men dom är inte riktigt vana vid det här i Eskilstuna och det var tvärnej från Jens sida ;)
Iallafall så kände jag i år att jag saknade en "riktig" midsommar. En midsommar där man klär stången och reser tillsammans. En midsommar med spelmän i folkdräkter som spelar fiol. Barn som dansar runt stången i sina dräkter. Så i helgen har vi firat midsommar i Gryksbo utanför Falun med kusinerna. Mycket trevligt hade vi! På kvällen grillade och spelade kubb. När alla barn gått och lagt sig satt vi ute på altan in på natten! En lyckad midsommar!












På nedersta bilderna ser ni mig i Moradräkten på skolavslutningen i nian :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar