fredag 18 april 2014

MINA BARN ÄR INGA TIGGARE!

Igår läste jag en sån rolig disskution på Facebook. Jag blir alltid så fascinerad över hur upprörda folk blir för att man inte delar åsikt. Jag älskar att diskutera, och oftast är jag den i en disskution som själv får stå upp för min åsikt. Men jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag börjar kalla folk dumma i huvudet (även om jag ibland tänker tanken, haha) eller ännu värre börja hota, vad är det med människor nuförtiden?!
Disskutionen handlade om en tjej som inte gillar att det kommer påskkärringar och knackar på dörren för att TIGGA godis. Jag delar inte denna åsikt. Jag tycker det är skittråkigt att bo i lägenhet på påsk eftersom man aldrig får besök av söta påskkärringar. Jag gick påskkärring när jag var liten, alla gjorde det när jag var liten. Jag älskade det och vill att mina barn ska få samma påsktraditioner som jag. Jag tycker inte det är tiggeri att gå påskkärring. Barnen delar ju ut fina kort som dom lagt ner massa tid och jobb med. Melissa har ägnat flera dagar och timmar på sina kort som hon noga klippt och ritat i olika former. Hon köpte papper och pennor för egna sparade pengar för att kunna göra korten. Hon har köpt påskkläder och letat fram korgar på vinden. Är inte det värt en liten kola?! Kom igen!! Sen är det ju inget tvång att ge den där kolan heller. Melissa var väl förberedd att alla kanske inte har godis hemma eller vill ge. Jag tycker inte att problemet ligger i att små barn går runt och knackar dörr. Jag tycker problemet ligger i dagens människor. Vi har blivit så trångsynta, egocentrerade och tråkigt. Inget som inte gynnar en själv är värt något. Att kalla det tiggeri för att man ska ge några barn godis som faktiskt ansträngt sig för det är väl ändå att överdriva. Någon skrev i denna disskution, "vad ska jag med andra barns teckningar till?" Så jävla trångsynt! Hoppas någon ställer den frågan nästa gång dina barn ger någon en teckning! Vi har blivit så materiella så vi inte kan uppskatta en teckning som ett litet barn lagt ner möda och omtanke på. Vad krävs det, att barnen ska dela ut en Porsche för att det ska vara värt för er att öppna dörren och ge EN godis?! Det roliga i denna disskution var också att Halloweens "trick or treat" var ok. Det var inte tiggeri, för där har man ett val att ge barnen godis. Men det har man på påsken också. På påsken har barnen dessutom ansträngt sig med korten för att få godis. På halloween lär vi ju bara barnen att får dom inget när dom "tigger" då har dom rätt att bete sig som snorungar! Vad är det för uppfostran?! Jag vill hellre få ett fint påskkort att hänga på kylen än ett ägg kastat på rutan. Vet ni förresten hur svårt det är att få bort ägg från fönstret? Om ni visste det kanske ni skulle gilla påskkärringarna bättre! Halloween är en osvensk tradition som kommit på senare dagar. Varför inte hålla kvar och uppskatta våra egna traditioner. Och apropå hur tråkigt, snikigt och otryggt samhället blivit så önskar jag också att våra barn hade fått springa "lösa" runt i kvarteren som påskkärringar som när jag var liten. Inte bara det att man är rädd att ungarna ska få en utskällning när dom kommer så vågar man inte släppa ut ungarna själva idag. Så det var bara för mig också att dra på hucklet och följa med barnen till Blåkulla. Nej skärpning på er tråkmånsar och snåljåpar där ute!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar