söndag 25 januari 2015

EGYPTEN.

Då har vi kommit hem från Egypten. Över en vecka har vi stängt av alla sociala medier och telefoner för familjetid. Och jag måste säga att både jag och Jens är så positivt överraskade av vår resa. Vi ville åka en vecka till värmen nu i januari. Asien (Thailand) känns för långt bort. För lång resetid med Theodor och för långt för att vara borta en vecka. Men också för dyr resa för vår ekonomi just nu. Så det stod mellan gran canaria och Egypten. Lagom resetid och någorlunda varmt. Det som avgjorde var att i Egypten är det nästan 100% säkert att slippa regn. Jag känner inte att jag vill riskera regndagar när man bara är borta en vecka. Jag läste så mycket negativt om Egypten på olika forum innan vi åkte så jag hade inga förväntningar, alls. Men det var kanon för en veckas semester. Resan tog ca 5 timmar med flyg. Så barnen hann inte bli "jobbiga". Hotellområdet var som en liten sagovärld och så himla fint. Det är dock inte lika fint utanför hotellområderna. Det är lite sorgligt att se och mina åsikter om det är en helt annan historia. Det är ju dessutom lite oroligt i landet så är man ute efter att se ett nytt land så är inte Egypten rätt land att åka till. Egypten är perfekt om man vill koppla av och bada en vecka. Vi har ju varit i Thailand med barnen. Men jag är faktiskt mer nöjd med denna resan. Eftersom vi inte gjorde så mycket utflykter i Thailand och mest såg hotellområderna så var det liksom inte värt resan dit. Jag tycker hotellområderna i Egypten var mycket finare. Vi fick värme och slapp en lång flygresa. Dessutom kostade det en tredjedel av thailandsresan att åka till Egypten. I Thailand blev vi alla sjuka men i Egypten klarade vi oss, trots att jag läst att dom flesta blir magsjuka! Jag vill tillbaka till Thailand när barnen är stora och vi kan se mer av landet. Så länge barnen är små så håller vi oss till kortare resor. Värme fick vi också. Runt 28 grader och låg man i lä vid poolen så stekte solen på ordentligt. Det var första gången i mitt liv som jag åkte på en "all inclusive charter". Jag har ju varit lite anti sånna resor. Det känns så tiristigt på något vis. Men man ändras ju en hel del när man blir småbarnsförälder, och jag måste erkänna att det var så värt pengarna. Vi gjorde typ inte av med några pengar alls där. Barnen kunde hämta hur mycket glass dom ville utan att tjata på oss. Vi SERVERADES dricka dagarna igenom vid poolen. Vi åt frukost och middag i buffén som var helt ok för att vara buffé. Lunch åt vi i ala carte baren vid poolen. Där beställde vi från menyn och allt ingick i all inclusive! Sista kvällen gick vi utanför hotellet och åt på en egyptisk reausturang, fortfarande inom området. Det var en av dom bästa maträtterna jag ätit ute. Påminner om libanesisk mat. Massor av goda röror! I vårt all-inclusive ingick också inträde till en stor vattenpark och mat, glass, dricka och snacks där. Så värt var det. Det var lågsäsong i Egypten så det var inte särskillt mycket människor att trängas med, vilket vi gillar. Fritidsresor hade också massa bra aktiviteter för barnen tillsammans med bamse, även om det inte var någon bamseklubb. Jens var ute och dök en dag medan jag och barnen hängde vid hotellet. Det sägs att Egypten ska vara ett paradis att dyka i. Jens är ju rätt svår imponerad och blev inte lyrisk av dykningen. Men han har ju jobbat som dykinstruktör utomlands och sett det mesta redan. Dock tror jag att han tyckte det var väldigt kul att få dyka igen då det var flera år sen sist. Inget han riktigt erkänner men han har liksom spexat runt i sin dykarutrustning som ett litet barn. Och han sa att han nog vill behålla sin dykutrustning som han innan funderat på att sälja. Summa sumarum så är man ute efter en veckas sol och bad med barn, och inte vill åka allt för långt så rekommenderar jag verkligen Egypten. Garanterat soltimmar under dagen men packa med en tjocktröja/jacka då kvällarna ute i öknen blir väldigt kalla. Som sagt, min man är väldigt svår att imponera på. Han är en typisk svensk från landet lagom, allt i hans värld är ok. Men han har nog minst tre gånger under resan sagt att han vill åka tillbaka! Det måste vara ett gott tecken. Jag är inte lika svår att impa på. För mig skulle finlandsbåten duga som semester, haha! Jag tycker det är kul att bara få komma iväg och sova borta! Jag gick dock in med 0 förväntningar då jag läst så mycket negativt, och hundra liter handsprit. Tack vare det så blev vi inte sjuka tror jag och vart så posetivt överraskade!

Så fint i alla parker och på hotellet!

Nästan inga människor att trängas med vid poolen och i poolbaren!

Gott om aktiviteter för barnen...

Barnen hämtade glass själva, säkert fyra glassar om dagen. Är det semester så är det!

Varje dag vek städaren figurer av barnens handdukar.

Egyptisk mat!!! Heaven!!

Theodor var helt lyrisk av alla flygplan, bara det var ju värt resan!